Ons zorgsysteem staat onder druk en heeft nood aan nieuwe inzichten. De technologische evolutie kan hierbij helpen om handelingen te automatiseren en de dienstverlening te herdefiniëren. Zorgberoepen en -taken krijgen een nieuwe invulling, de zorgorganisatie van de toekomst krijgt een andere opdracht.
Aptus zet sterk in op deze sector en wil een maatschappelijke impact hebben door slimme technologie in te zetten.
De opkomende zorgtechnologie moet het werk van de professional een stuk eenvoudiger of effectiever maken. Vooruitstrevende zorginstellingen kiezen daarom de weg van innovatie, ook om het contact met cliënten te verbeteren. In deze context komen veel verschillende mogelijkheden naar boven.
De 2 belangrijkste zijn enerzijds de operationele efficiëntie binnen de zorgorganisaties (Waar ligt welk materiaal? Hoe kan ik zo snel mogelijk aan de juist informatie en data komen? …) en daarnaast de beleving van de patiënt/cliënt (Waar kan ik afdeling x-vinden? Wanneer moet ik aanwezig zijn in de wachtzaal?)
Ook voor de patiënt, cliënt, zorgbehoevende kan slimme technologie een grote meerwaarde betekenen. Zo komen we al snel in aanraking met termen “langer zelfstandig thuisleven” of “zorg op afstand”. Daar speelt technologie zoals beeldbellen, sensoren, val-alarmen, wearables, Virtual Reality, .. een belangrijke rol is.
Er zijn enorm veel technologische mogelijkheden die de zorg van de toekomst kunnen creëren. Aptus helpt graag meedenken en gelooft heel sterk in het co-creatie verhaal waarbij de noden van de zorgvrager en zorgverlener duidelijk gealigneerd worden.