Mol CY

Slimme can-bus dataverzameling op een elektrische terminal tractor waarbij we sterk inzetten op de "edge". Het intelligent verzamelen van can-bus data, koppelen van locatiegegevens en inzichten genereren die belangrijk voor de engineering afdeling van Mol.

Bedrijf
Mol CY
Technologieën
Azure IoT Edge, IoT Central, Canbus, Edge gateway

Case

Al van bij de oprichting in 1944 is MOL profileert het bedrijf zich als een onderneming die technische uitdagingen niet uit de weg gaat. Actieve productontwikkeling, een innoverende aanpak en internationalisering hebben het bedrijf gemaakt tot wat het nu is: een groep met 400 gedreven werknemers en één van de marktleiders in de sector!

In de context van dit project heeft de klant een nieuwe “batterij gevoede” trekker (een full-electric voertuig dus) ontwikkeld. Men wil op termijn gaan inzetten op preventief onderhoud. Om hier tot de juist algoritmes te komen moeten we uiteraard eerst data gaan verzamelen van hoe het voertuig in welke omstandigheden reageert. Naast bovenstaande doelstellingen wenst men ook te gaan weten hoe het voertuig gebruikt wordt en vooral inzichten gaan krijgen hoe de batterij zich gedraagt.

Hoe werkt het?

In dit project hebben we als Aptus sterk ingezet op de IoT-oplossingen van Microsoft Azure. We willen een brug bouwen tussen de fysieke en digitale wereld, tussen de trekker en de "cloud". Dit was voor ons het ideale project om dingen toe te passen zoals Azure IoT Edge en Azure IoT Central. De combinatie van IoT Edge met IoT central maakt het beheer en uitrol van de project perfect mogelijk.

Het werkt het systeem? We hebben een edge-computer in de trekker geplaatst die in staat is om data op de CAN-bus van de trekker binnen te halen. Deze data wordt lokaal geaggregeerd en bijgehouden. Er wordt filtering toegepast op bepaalde CAN identifiers en er wordt een koppeling gemaakt met de GPS informatie die we ook inlezen op onze edge-computer. Deze informatie wordt op een intelligente manier verstuurd via 4G naar de Azure Cloud. Hieronder een simpele verduidelijking van hoe de oplossing werkt.

Image for post

Als je alle technische details wil weten kan ik je zeker de technische blogpost van Frederik aanraden!

Wat zijn de next steps?

Gezien de grote hoeveelheid berichten die er op een CAN bus langs komen is het met de huidige connectiviteit moeilijker om deze berichten realtime naar de cloud te gaan sturen. Deze functionaliteit zou uiterst handig zijn om uitgebreide diagnose te doen het realtime doorstreamen van de CAN berichten naar de cloud. De perfecte technologie hiervoor is 5G en heeft de bandbreedte en latency om dit mogelijk te maken. Aptus heeft hier al de eerste stappen gezet met 5G om zo’n scenario’s te gaan valideren.

In de meeste gevallen is het niet nodig om alle berichten van de CAN bus naar de cloud te gaan sturen (stel je voor, iedere 50ms 10-tallen berichten gaan capteren), maar men wil wel op de hoogte gebracht worden wanneer er abnormaal gedrag is. Voor het detecteren van dit abnormaal zijn de eerste stappen al gemaakt in de richting van het capteren van de data en het opstellen van de eerste versie van het algoritme die abnormaal gedrag gaat rapporteren als zicht dit voor doet.

Een volgende stap in die project is ook inzichten gaan aanbieden aan de eigenaar van het voertuig. Hierbij denken we aan zaken zoals:

  • Laadgebruik
  • Track and trace van het voertuig
  • Meldingen van het voertuig
  • Actuele status
  • Onderhoudshistoriek
Heb je ook een uitdaging voor ons?  

Ontdek nog meer leuke projecten